cycloon anja - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Tom Wilde - WaarBenJij.nu cycloon anja - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Tom Wilde - WaarBenJij.nu

cycloon anja

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

16 November 2009 | Madagascar, Antananarivo

hallo
We zijn op weg naar Durban, zuid-Afrika. We gingen recht op cycloon anja af, daardoor veel deining wind en slingeren. was vandaag alweer beter weer. schijnt dat onze lieve heer ons gespaard heeft en dat tie net anders ging ofzo.
Vandaag heb ik samen met Jasper(de 3de wtk) een van de 2 HFO(Heavy fuel Oil=Zware olie= nog net geen teer zo dik=brandstof wat we gebruiken) seperatoren uit elkaar gehaald
voor een inspectiebeurt(gewoon regulier onderhoud) alles is vandaag uit elkaar gehaald en schoongemaakt met gasolie(diesel in de volkmond bij jullie landrotten) de o-ringen(soort grote rubberen ringen) worden altijd vervangen en dit was ook nodig want
ze scheurden allemaal. Was vanavond de manual aan het doorlezen hoe ik morgen de seperator(onder het toeziend oog van jasper) weer in elkaar ga zetten. Owja en verder heb ik vanochtend nog samen met bas(2de wtk) de 2 wasmachines en de droger
gecheckt(controleren of de v-snaar nog strak genoeg zit, en de afvoerslang van de droger geducktapet, deze was gescheurd en er was geen andere spare aan boord) moet ook gebeuren he :)
Verder hadden we voor het eerst sinds weken weer een vrij
weekend(weekenden op zee is altijd vrij na zaterdagmorge machineschoonmaken en om 11.30 potje bier met alle officieren in de controlekamer).
Owja de klok word afgelopen paar dagen steeds een uur terug gezet. Dit heeft het voordeel dat je steeds een uur langer kan blijven liggen. Maar nu zetten ze hem wel erg vaak steeds achteruit en ben je op een
gegeven moment voor je gevoel s nachts aan het leven en overdag aan het slapen. ach ik moet niet zo zeuren het valt best wel mee.
Zo al met al toch nog een lang mailtje en dat voor op de maandagavond.

Groeten Tom

• 19 November 2009 - 19:13

Hannie:

Ha Tom,

Je moet zeker niet zeuren . Hoe is het als je in de verpleging van dag naar avond naar nachtdienst en andersom gaat. Het is wel mooi dat je iets van wasmachine en droger weet als je terug komt kan je gelijk naar de mijne kijken.Nee hoor. ze doen het nog goed. Het is wel zo volgens mij dat je een heleboel beleefd. Ik ben echt benieuwd naar al die ervaringen.Ik hoor het graag als je terug bent.
    Gelukkig dat die cycloon even een afslag nam. Lijkt mij niet leuk als je erin komt.

Groetjes Hannie

• 15 Mei 2010 - 14:54

Ryan:

Moet jij maar eens gasolie in je dieselauto gooien, kijken hoelang hij het doet:P
    Dat is wel iets anders Tom!
    (zie brandstoffen, smeermiddelen en materialenboek)